Beyond Retro byter ut sina prislappar mot organdonationskort

Second hand-kedjan Beyond Retro vill uppmuntra fler svenskar att bli organdonatorer. Därför byter de nu till nya prislappar i sina butiker – där en del kan rivas av och förvandlas till ett organdonationskort.

 

Trots att 85 procent av svenska folket vill donera sina organ är bara 15 procent registrerade som organdonatorer, enligt statistik från den ideella organisationen MOD, Mer Organdonation.
– I snitt dör en person i veckan från väntelistan, bland annat för att organbristen är så stor, säger Peter Carstedt, grundare av MOD, i ett pressmeddelande.
Nu vill klädkedjan Beyond Retro göra det enklare att bli organdonator. Med start den 26 september börjar de byta ut sina prislappar mot nya uppdaterade versioner – där en del kan rivas av och användas som organdonationskort. Det enda kunden behöver göra är att fylla in kortet, informera sina närstående och förvara kortet på en säker och synlig plats, till exempel i plånboken.
– Det vi gör är att ta tillvara på en yta som ändå alltid finns med på alla våra plagg: prislapparna, och gör om den till något som kan rädda liv. Nu kan alla våra kunder enkelt ta ställning kring organdonation, säger Kalle Josephson, marknadschef på Beyond Retro, i ett pressmeddelande.
De nya prislapparna kommer att finnas i alla kedjans svenska butiker. Beyond Retro driver för närvarande fyra butiker i Sverige: två i Stockholm en i Göteborg och en i Malmö. Malmöbutiken är en outletbutik som öppnade på Mitt Möllan i april 2014.

Publicerad i Sydsvenskan

Text: Sally Wahlstedt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.