100 sätt att hjälpa

100satt

Det finns många olika sätt att hjälpa oss i vår ambition att göra Sverige bättre på organdonation. Det finns så mycket som vi både kan och vill göra men det är enbart tillsammans som vi kommer att kunna åstadkomma den förändring som behöver ske i Sverige.

MOD är idag en rörelse för mer organdonation och vi ser oss själva som en plattform där vi hjälper alla de som vill engagera sig för organdonation. Nedan kan ni läsa en lista på ”100 sätt att hjälpa” där vi lyfter fram olika exempel på saker som vi gjort tillsammans med andra.

Se det gärna som en inspiration för vad du skulle kunna göra. Och tycker du att något saknas på lista? Bra! Hör av dig och berätta vad du vill göra så kan vi fylla på listan så att vi längre fram ska kunna byta namnet till 1000 sätt att hjälpa!

#42 Linn har bakat och sålt till förmån för MOD

En av våra yngsta volontärer, Linn 12 år, sålde kakor och bullar och sålde utanför ICA – ett utmärkt sätt att uppmärksamma organdonation och stödja MODs arbete!

Så här skriver Linn själv om sin insats:

”Hej, jag heter Linn och är 12 år gammal! Jag vill sälja kakor och bullar och sedan skänka pengarna till MOD för att jag tycker att det är viktigt att ingen människa ska behöva dö i väntan på ett organ.

Min mamma har behövt vänta på en njure och behövde dialys ett tag. Det var jobbigt att veta att mamma var sjuk och att hon inte kunde göra vissa saker till exempel bära tunga saker.

Jag är jätteglad över att det finns människor som vill hjälpa andra genom att ge bort sina organ till någon annan. Jag är så glad att jag har en sån fin mamma!

Jag tycker MOD gör ett bra jobb. MOD jobbar med att sprida organdonation så att fler vet om att man kan hjälpa andra! // Linn <3

Totalt samlade Linn in 1.837 SEK! Underbart!

2016-05-22-12-28-33

#41 Beställ material

Kan du dela ut information och sätta upp material om organdonationsfrågan? Vi har affischer, flyers, broschyrer, barnböcker, vykort, klistermärken med mera!

Beställ hem material via vår webbshop och sprid MOD!

Beställ material här

Skärmklipp 2016-09-06 10.34.08

 

#40 Anne säljer egengjorda ordspråkstavlor för MOD

Ett exempel på lysande initiativförmåga kommer från Anne Ehn i Enköping – Anne har dialys sedan två år tillbaka och är uppsatt på väntelistan för en ny njure. Hon gör egna ordspråkstavlor och en helg sålde hon dem på en loppis i Enköping – där hon så fiffigt uppmärksammade MOD och organdonationsfrågan.

Totalt samlade hon in 1400 kr och hon skänker nu mer än 10% till MOD – stort TACK Anne!

anne-ehn-ordspra%cc%8akstavlor

#39 Clarion Hotel Malmö Live tar med MOD i sitt ”WeCare-program”

main_clarionhotelmalmolive.jpg.jpg

Clarion Hotel Malmö Live tar med MOD i sitt ”WeCare-program” och hjälper till med lokal när Region Syd (Skåne/Blekinge) har möte. Första regionmötet höll den 31e augusti 2016 och då bistod Clarion generöst med både lokal och fika till samtliga deltagare. Ett mycket lyckat första möte som är starten till ett mycket bra och fortsatt samarbete!

Tack Clarion för hjälpen – vi är alla mycket glada och tacksamma för ert stöd!

Clarion Hotel Malmö Live ligger i det nybyggda området Malmö Live intill Malmö Centralstation och området kallas i folkmun för Malmhattan. Clarion Hotel Live är både hotell- och kongresscenter med 25 våningar i den högsta byggnaden på 85 meters höjd, 24 konferenslokaler och en kongresslokal för 1500 deltagare, samt serveringar och skybar.

#38 Maria har filmat ”Min Historia”

10896992_10153653273428242_8297541172004885477_n-2

 

Maria har under hösten 2015 hjälpt MOD med att filma ”Min Historia”. I dessa korta filmer får vi träffa Anders som har donerat en njure till sin vän Michael, Stefan som väntar på en ny lever, Mia vars mamma blev donator och Emma som har fått ett nytt hjärta.

Maria läser sista året vid Hyper Island i Karlskrona och har stor erfarenhet av media och medieproduktion sedan tidigare. Hon har också en stark koppling till frågan då hennes egen mamma donerade sina organ räddade livet på fyra andra.

Se ”Min Historia”-filmerna här!

#37 FEW tog fram en gratis kampanj till MOD

Ni har väl sett en av våra fantastiska kampanjer kring väntelistan? Den som ser ut som en tågtidtabell, men istället för tågtider så står där namn på personer som väntar, vilket organ de är i behov utav, och hur många dagar de har väntat. Kampanjen har rest runt till olika centralstationer i Sverige och fått tusentals människor att reflektera över väntan, livet och organdonation.

Denna kampanj skulle inte varit möjlig utan Eight & Wonderleap, numera kallad FEW (First Flight and Eight & Wonderleap), som tog fram konceptet och själva vepan tillsammans med MOD – helt kostnadsfritt! Helt underbart säger vi!

Kolla in kampanjen här!

#36 Miriam – medverkar i MOD-film

Miriam har fått en njure av sin mamma, och sitt liv tillbaka. Tänk att som mor kunna ge liv till sitt barn, inte bara en gång – utan två. När vi på MOD tillfrågade Miriam om hon ville medverka i en film och berätta sin historia så tvekade hon inte sekund. Hon beskriver så oerhört fint vad det har betytt för henne, och vilken tacksamhet hon känner – gentemot sina föräldrar, men också livet i stort. Genom hennes ord kan fler förstå vad organdonation handlar om.

Ta del av hennes berättelse här.

#35 Det ligger i tiden – en utställning som tar upp organdonation

Regionmuseet Kristianstad har skapat den vandrande utställningen ”Det ligger i tiden”, som visar hur tiden styr våra liv, vilken fascination människan alltid har haft av tid och hur vi ständigt försökt mäta och kontrollera den.

Hur känns tiden när man väntar på ett nytt hjärta, uppehållstillstånd eller när man avtjänar ett fängelsestraff? Vilken betydelse har en tusendels sekund för en elitidrottare? I utställningen lyfts människor fram som har olika erfarenheter och förhållningssätt till tid. I en futuristisk telefonväxel kan besökare lyssna på röster som talar om teman som väntan, tidspress och vad som får dem att ta tillvara på tiden.

I utställningen deltar Filip och hans familj, och de berättar hur det var när Filips stod på väntelistan för ett nytt hjärta. Efter en lång väntan i kö för donation fick de samtalet som de hade väntat på. Någon gav Filip chansen till mer tid.

#34 DN Insidan skrev en artikelserie om organdonation

Thomas Lerner på DN Insidan skrev artikelserien ”En ny chans” om organdonation som fick väldigt fin respons och som tog upp frågan ur flera synvinklar. MODs egna Emma Dalman medverkade och berättade om sitt hjärtbyte och sin Klassikersatsning. Vidare kunde man läsa om Anna Lena som fått en njure av sin make Göran, Annika som är donationssköterska i Stockholm, Kevin som blev donator när han bara var ett halvår gammal, forskaren Petra Lilja och Stugbald som väntar på lungor.

DN Insidan har en läsarkrets på över 700 000, och artikelserien nådde ut till 235 000 personer bara på MODs Facebooksida. I runda slängar blir det nästan en miljon läsare som har tagit del av organdonationsfrågan – det kallar vi läsvärt!

Här finns länk till de olika artiklarna.

#33 Sjukhusclownerna spelade in sång och film!

Under MODs Alla Hjärtans Dag-kampanj #isharemyheart spelade Kultursjukhusets clowner Rutan och Tant Prick in en sång till alla barn som väntar på en transplantation, eller som av andra anledningar spenderar mycket tid på sjukhus. Dessa härliga clowner gjorde sin egen variant av temat #isharemyheart, och vips så fanns låten ”Dela ditt hjärta!”

Musiken är skriven av Thomas Sjöstrand och Thomas Hertzman.

#32 Amanda och Kristin tog fram kampanjen #isharemyheart

Amanda och Kristin studerar event och tog tillsammans med MOD fram kampanjen #isharemyheart, en digital kampanj på Instagram. Under kampanjen, som avslutades på Alla Hjärtans Dag 2015, uppmanades vänner och följare att lägga upp bilder på Instagram och hashtagga den man delade sitt hjärta med, tillsammans med #isharemyheart, #blidonator och #merorgandonation.

Kampanjen kulminerade med ett fysiskt event på Liljeholmstorgets galleria, där fanns photobooth, hjärtpinnar, volontärer och en kör som sjöng om vikten av att dela sitt hjärta. En lycklig vinnare bland uppladdade Instagrambilder vann en hotellövernattning för två, med en romantisk middag på en italiensk bistro och två spa-behandlingar i hotellets spa. Snacka om lyx av hjärtlig kvalitet!

#31 TV4 Nyhetsmorgon anordnade Bli Donator-vecka

TV4 Nyhetsmorgon anordnade en blidonator-vecka tillsammans med MOD, och uppmärksammade ämnet organdonation i november 2014!

Under åtta dagar i följd fick tittarna ta del av olika inslag och gripande intervjuer – vi fick möta Stugbald och hans väntan på nya lungor; Anna och Jonatan vars son Kevin donerade organ när han avled 6 månader gammal; Adam, sju år, som har ett nytt hjärta; och Dennis som fick en njure av sin mamma, med flera. Även olika röster från professionen hördes; Anders Milton om den pågående utredningen; hälsominister Gabriel Wikström; transplantationskoordinator Öystein Jynge; och sjukhuspräst Daniel Brattgård för att nämna några.

Även Hans Kunglige Höghet Prins Daniel medverkade i ett inslag och berättade om sitt engagemang för frågan.

Mitt i veckan anordnades också ett fysiskt event på Centralstationen i Stockholm med TV4 och representanter samt volontärer från MOD – det var en anstormning av folk hela dagen, från tidig morgon till kväll.

Och veckan gav enorma resultat – under ett genomsnittligt år i Sverige kommer det vanligtvis in ca 30 000 anmälningar till donationsregistret, under den här veckan kom det in över 100 000 anmälningar! Det visar vilken oerhörd effekt vi kan få bara genom att synliggöra organdonationsfrågan. Nu hoppas vi på en favorit i repris under 2015! Donera mera!

#30 Milook har tagit fram MOD-smycken

Milook – ett entreprenörsföretag med nytt helhetstänk kring konsumtion – har tagit fram smycken med modtema, och skänker en del av försäljningsinkomsterna till MOD (så passande)!

Milook arbetar med kläder och accessoarer, och både inre värderingar och hur vi värnar om miljön är viktiga faktorer i deras verksamhet.

Ni kan ta en titt på, och självklart köpa, MOD-smyckena här:

MOD armband

MOD halsband

#29 Isabella och Mikael skriver en bok om Isabellas liv och hennes nya hjärta


Efter år av hjärtsjukdom och en transplantation, pendlandes mellan liv och död och en ryggsäck fylld med dramatik, sorg och massor av kärlek skriver Isabella Röger tillsammans med Mikael Elmegren boken ”Tacksam för gåvan”, som beräknas vara klar till sommaren 2015.

Syftet med att Isabella delar med sig av sitt liv är att få så många som möjligt att göra ett aktivt donationsval medan de kan, så ingen annan behöver ta det beslutet.

Isabella vill även ingjuta ett hopp och en förmaning om att aldrig ge upp för andra som är svårt sjuka och deras nära och kära. Isabella är ett levande bevis och lever ett gott och värdigt liv idag.

Följ bokens tillkomst via tacksamforgavan.se

#28 Henrik utvecklar det digitala donationskortet för Windowstelefoner


Det digitala donationskortet laddades ner över 40 000 gånger under 2014, och vi satsar på att nå ut till ännu fler. Till vår hjälp har vi Henrik som tar fram en version för Windowstelefoner, utöver det som fungerar för iPhone och Android. I och med detta finns det digitala donationskortet på alla plattformar.

Tack Henrik för dina teknikkunskaper och din hjälp för att få fler att göra sin vilja känd och prata om organdonation!

Ladda ner appen

#27 Kerstin delade ut donationskort i sin stad


Kerstin tyckte att det uppmärksammades alldeles för lite om organdonation, och många av de hon pratade med visste inte hur man tog ställning. Då tog hon saken i egna händer.

Hon beställde helt sonika flera lådor med donationskort från Socialstyrelsen – sedan gick hon runt sitt kvarter och delade ut donationskort i brevlådorna tills dess att det var slut.

Toppeninitiativ tycker vi!

#26 Landstinget Gävleborg tog fram en bioreklam


Inför donationsveckan 2013 bestämde sig landstinget Gävleborg för en ny approach för att få fler att ta ställning. Tillsammans med MOD tog de fram en bioreklam om organdonation som riktar sig specifikt till biobesökare. Den har sedan visats i Gävleborgs län vid ett flertal tillfällen, och den har sålts vidare till andra landsting – bland andra Västra Götaland, Skåneregionen och Halland.

Den gör sig absolut bäst på stora duken, men du kan se bioreklamen i litet format här.

#25 Volkswagen Kungsbacka donerade en bil


Ett stort TACK till VW Kungsbacka som donerade en Golf till MOD!

MOD-bilen tar oss land och rike runt på föreläsningar, events och happenings – samtidigt som den på ett snyggt sätt sprider budskapet på Sveriges vägar om att donera mera! Vi hoppas att vi både ökar säkerheten i trafiken och ger bilister, fotgängare och cyklister något spännande att konversera om på vägen.

#24 Richard Sjöberg vann Fångarna på Fortet – till förmån för MOD


När Richard Sjöberg och hans lag skulle ställa upp i Fångarna på Fortet så ville han att vinsten skulle doneras till välgörenhet, till en god sak och något som gjorde skillnad. De valde MOD.

Efter intensivt kämpande besegrade Richards lag sina motståndare och samlade in inte mindre än 30 000 kronor till MOD’s verksamhet! De passade även på att informera tittarna om vikten av att ta ställning – på bästa sändningstid!

#23 Villa BK bjöd in MOD till sin hemmamatch


Bandylaget Villa BK bjöd under januari in MOD till sin hemmamatch i Lidköping, där vi fick en utställningsplats utan kostnad – och Andrea från MOD blev även intervjuad på isen i pausen. Där berättade hon om sin historia när hon fick en ny njure och informerade publiken om hur man tar ställning.

Totalt nådde MOD’s representanter ut till flera tusen personer under matchen, och det var en stadig ström av människor som besökte MOD både före, under och efter matchen (som Villa BK vann).

Vi tackar Villa BK för att de ville slå ett slag för organdonation!

#22 Minna har skrivit en barnbok om organdonation

När Minnas syster blev hjärtsjuk under graviditeten och behövde ett nytt hjärta, så fann hon att det inte var så lätt att förklara för sina egna barn vad det var som hände. Så hon skrev helt enkelt en barnbok – ”Mosters nya hjärta” – som på ett lättfattligt sätt tar upp frågan om organdonation, transplantation, livet och döden, kärlek och att våga hoppas.

Text och bilder är medicinskt faktagranskade av Transplantationsavdelningen på Sahlgrenska sjukhuset, och MOD blev också tillfrågade att komma med råd.

Boken finns till salu på idusforlag.se

#21 Marie och Susanna skrev en uppsats om organdonation

Marie Fahlman och Susanna Petersson har skrivit en kandidatuppsats där de har studerat hur en svensk målgrupp uppfattar kampanjbilder med budskap kring organdonation. De är båda två studenter från Högskolan i Jönköping där de studerar Medie- och kommunikationsvetenskap och i höstas var det dags för dem att skriva sin kandidatuppsats.

”Det var ett av de första beslut vi tog, att uppsatsen inte bara skulle fokusera på det medievetenskapliga perspektivet utan även skulle bidra med användbar kunskap kring någonting som vi tycker är ett viktigt ämne att uppmärksamma. Därför tog vi kontakt med MOD för att se om vi kunde bidra med kunskap kring medie- eller kommunikationsfrågor när det kom till organdonation.”

Uppsatsen ”När budskapet går in i hjärtat” är en receptionsstudie av bilder från organdonationskampanjer där Marie och Susanna med hjälp av fokusgrupper har tagit reda på hur ett antal kampanjbilder från utländska organdonationsorganisationer uppfattas av en svensk målgrupp. Tanken är att ur ett medieperspektiv öka kunskapen om hur budskap kring organdonation kan förmedlas på ett sätt som når människors hjärtan och får dem att agera i frågan om organdonation.

#20 Take Space-insamling

Take Space hjälpte MOD med en insamling för att kunna nå ut med en organdonationskampanj. Tack vare alla som gav kampanjen ett finansieringsbidrag kunde vepan sedan visas på järnvägsstationer i både Jönköping och Västerås. Kampanjen beräknas att ha nått ut till över 300 000 människor och den fick också utmärkelsen ”Månadens utomhuskampanj” av tidningen Resumé.

Vänteliste-kampanjen gick ut på att åskådliggöra för tågresenärer en annan sorts väntan – nämligen den på organ. På vepan, som liknar en tidtabell för tåg, kan man se namn och födelseår på ett antal människor som väntar på organ, vilket organ respektive person väntar på samt hur länge varje person har väntat. Den har fått många att stanna upp, reflektera över organdonation och inse att det kanske inte gör så mycket om tåget är tjugo minuter försenat…

#19 Lina skänkte MOD en torsodocka


Läkarstuderande Lina Sjödin gav MOD en torsodocka som vi har haft stor användning av vid MOD-utbildningar och på Blodomloppet med mera. Vi kallar honom stolt för Morgan, eller lite omskrivet mORGAN, och han är både och höjd- och mittpunkt vid våra events.

På ett enkelt och tydligt sätt visar han förbipasserande vad vi pratar om, åskådliggör alla organ som kan transplanteras och det är inte någon som kan undgå att se vart MOD-gänget håller hus. Morgan är också enormt populär bland barnen som fascineras av hur vi ser ut inuti, och när vi kan vända på honom och visa dem både hjärna, muskler och ryggrad går det ett sus av förundran hos de små.

Utan Morgan skulle MOD-eventen sakna hjärta – och lever, och lungor, och njurar, och tarmar…

#18 Svensk Sjuksköterskeförening har gjort en film

sjukhusfilm
SNFS – Svensk sjuksköterskeförening ville lyfta organdonationsfrågan och tillfrågade MOD för att göra en filmproduktion. I filmen samtalar Catrine Jacobsson, ordförande i Sjuksköterskornas etiska råd, med Annika Åkerlind, donationsansvarig sjuksköterska på NIVA Karolinska, och Martha från MOD.

Filmen har setts av närmare 1000 tittare. Se den här

#17 Årets röstbärare

2080156

Först en nominering och sedan vann MOD utmärkelsen som ”Årets röstbärare 2013”, av organisationen Sektor3 – med en vinst på 5.000 SEK.

Sektor3 var under 2008-2013 en tankesmedja för det civila samhället, som har väckt debatt och lyft ideella organisationers frågor, arrangerat seminarier och andra evenemang i Sverige. Från 2014 kommer stora delar av Sektor3’s verksamhet att drivas vidare genom deras idétidskrift Kurage.

#16 BK Häcken delade ut stipendium till MOD

bkhacken

Vid BK Häckens årsmöte 2012 delades Sabine Söndergaards stipendium på 15 000 SEK till MOD med motiveringen: ”För deras personliga och engagerande arbete för att minska transplantationskörerna och öka tillgängligheten, förståelsen och kunskapen kring organdonation”.

Vi tackar ödmjukast för utmärkelsen.

#15 4Good sålde armband och bjöd in MOD som föreläsare

4good

4Good är ett kvinnligt nätverk som anordnar sociala events där medlemmarna träffas, umgås och helt enkelt få mer solsken i livet. Vid eventen bjuds också inspirerande föreläsare in att tala – TV-kockar, personer som förlorat sin familj eller gått igenom något annat och som har lyckats ta sig tillbaka, idrottare, bloggare, motivationsföreläsare mfl. Under 2014 medverkade Martha från MOD där hon berättade sin starka historia.

4Good säljer även armband med olika budskap – ”live life”, ”shine” – och under 2014 gav 4Good 8.500 SEK till MOD som kom ifrån deras intäkter av
armbandsförsäljningar. Det kallar vi också för solsken!!

#14 LifeOfDiamonds har startat en stödkampanj

Efter att Mattias Gyllensvaan fick diagnosen kronisk njursvikt förstod han varför han varit extremt trött i alla dessa år. När han fick en ny njure från sin mamma så kom energin tillbaka. Energin använde han till att starta sitt företag Life Of Diamonds. Ett företag som inriktar sig mot hälsa och den extra lilla guldkanten i livet. Han säljer uppblåsbara badtunnor, spa-anläggningar, massagebänkar, värme- och hälsoprodukter till bra och billiga priser. Mattias har varit registrerad i donationsregistret i stort sett hela sitt liv, men just nu var det han som fick ett organ från sin mamma.

Nu vill Mattias försöka få ut MOD’s budskap ännu mera eftersom han mycket väl vet om alla som står på väntelistan för ett organ. Det är onödigt många som dör i Sverige i dagsläget bara för att de kanske inte ens känner till MOD eller har inte tagit sig den där extra minuten i soffan för att trycka på knappen ”Bli donator, säger Mattias.

Mattias kommer nu att skänka 5 % av omsättningen av utvalda produkter till MOD. Kampanjen kommer att synas på företagets hemsida, LifeOfDiamonds.se och även delas på sociala medier.

Detta är Mattias sätt att hjälpa till att försöka nå ut till allmänheten att organdonation räddar liv, även om man själv inte är i livet.

#13 Old School Cover Band ordnade en välgörenhetskonsert

oldschool

Bomans Loft, som är en del av Pannkakshuset i Tolg, ordnar pubafton/musikkvällar varje månad. Vi i bandet valde (som flera av de andra som spelat där) att skänka pengarna till välgörande ändamål. Då vi har en kompis som vi tycker mycket om, som kämpar sin kamp, kändes det rätt att låta pengarna gå till MOD.

Vi hade fått upp ögonen för organisationen och deras arbete genom Facebook. Vi hade även läst på om MOD innan vi bestämde oss. Under gigget passade vi på att berätta om MOD, och pusha lite för organdonation. Kanske vann vi över några själar.

Pengarna är från inträdet, men även lite extra som donerades under kvällen, vilken ägde rum under hösten 2014. Totalt samlades det in 3.100 kr!

// Old School Cover Band

# 12 Annika har tagit bilder till Min historia

annika

Annika bor nära Göteborg och arbetar som fotograf. När MOD behövde porträtt till nya hemsidan tvekade hon inte att ställa upp och packade snabbt ner sin kamera. En förmiddag var det således fotografering på schemat på MOD’s kontor och totalt träffades ett tiotal volontärer för att bli förevigade. Bilderna används på sidan ”Min Historia” (länka!).

Annika är också den första i Sverige att bli transplanterad med svensk donator. Hon fick ett nytt hjärta 1988.

# 11 Beatrice föreläser om organdonation

bea
Beatrice har gått MOD 101 och är nu ute och föreläser om organdonation. Kort efter MOD’s utbildning höll hon sin första föreläsning för en grupp undersköterskor i Ystad, för att bara några dagar senare föreläsa på sin gamla gymnasieskola. Hon planerar också att anordna en temadag om organdonation i Lund under hösten.

Beatrice är född med CF – cystisk fibros – och kommer i framtiden behöva en lungtransplantation.

#10 Christer samordnade Blodomloppet 2014

christer
Christer brinner för frågan organdonation och har varit spindeln i nätet för MOD’s medverkan i Blodomloppet 2014. Då MOD gick från tre till 14 städer 2013 till 2014 har det inneburit stora utmaningar för att få allt att gå i lås. Christer har samordnat logistiken för allt material, de olika funktionärerna på plats, medverkan från sjukvårdspersonal och MOD-löpare i varje stad. Han har hållit i kontakterna med arrangörer, Blodgivningen, svarat på frågor och följt upp alla medverkande efteråt.

Tack vare hans engagemang, organisationsförmåga och känsla för planering så har Blodomloppet 2014 varit en succé å MOD’s vägnar!

# 9 Filip har tagit fram och utvecklat en app om organdonation

filip
Vi behöver prata mer om organdonation, på olika sätt och i olika sammanhang. Varför kan det inte vara kul att komma i kontakt med frågan?

Filip har tagit fram ett spel till smartphones som heter Organ Swing. Det är en gratis app där man förutom spelet även får reda på olika fakta om organdonation och kan ta ställning. Själva spelet går ut på att para ihop sjuka och friska organ och transplantera dem, innan det är för många på väntelistan.

Filip fick en ny lever 2011. Läkaren som diagnosticerade Filip och såg till att han kom upp på väntelistan heter dr. Rorsman – och det är därför som Rorsman är den högsta utmärkelsen man kan få i Organ Swing.

# 8 Hanna har nått ut till över 1 miljon människor

hanna
MOD publicerar ständigt personliga historier och vi ser att de får allt större spridning. Det är genom dessa berättelser som fler får upp ögonen för organdonation och förstår vad det faktiskt handlar om. Att rädda liv. Liv som tillhör människor som är precis som du och jag. Och precis som det har hänt dem, så kan det också hända dig och mig.

En historia som har berört många är Hanna, som skriver om hur hennes make har fått ett nytt hjärta. Hon har nått ut till över 1 miljon människor och fått flera tusen kommentarer på sin text – där många skriver att hennes berättelse äntligen fått dem att gå från ord till handling och att de nu har gjort sin vilja känd. Det är helt fantastiskt.

Läs hennes historia.

#7 Magnus är MOD’s ambassadör i sociala medier

magnus
MOD har många kanaler för att nå ut till allmänheten – men den klart största stavas sociala medier. Och det är mycket tack vare Magnus och många med honom som hjälper till att sprida MOD. Magnus fungerar om vår ambassadör på det sättet att han gillar våra inlägg, delar dem vidare till andra och försöker se till att fler hittar till MOD och följer oss. Han hjälper till att skapa den rörelse som behövs för att vi ska kunna växa. Tillsammans kan vi åstadkomma mycket!

Magnus har varit vår Facebook-megafon sedan han stod på väntelistan. Han är nu transplanterad och har fått en ny njure och bukspottkörtel.

#6 Patrik medverkade i ”Filmerna vi aldrig vill visa”.

filmerna
I december 2013 lanserades vår första MOD-film – ”Filmerna vi aldrig vill visa”. Det är en kort dokumentär där tre personer visar hur det är att stå på väntelistan. En av de tre som deltog var Patrik. Vi får ta del av hans vardag, hur han levde med sin hjärtpump och hur hans tankar gick under tiden han väntade på telefonsamtalet.

”Det var självklart för mig att ställa upp”, säger Patrik. ”Jag ville göra allt jag kunde för att få fler att ta ställning.”

Varje person spelade också in en varsin avskedsfilm, som endast kommer visas om de avlider i väntan på sina organ.

Se filmen

Patrik är nu transplanterad och har ett nytt, friskt hjärta.

#5 Sofia bloggar om organdonation

sofia
När Sofia väntade på ett nytt hjärta startade hon en blogg där hon skrev om vad som hade hänt och hur hon varje dag väntade på att telefonen skulle ringa. Idag är hon transplanterad och fortsätter att blogga om sin resa, hur det är att leva med ett nytt hjärta och hur viktigt det är att ta ställning. Via hennes blogg kommer fler i kontakt med frågan och får en inblick i vad organdonation handlar om, vad det betyder och vilken skillnad en ny chans innebär.

Vill ni ta del av Sofias blogg? Gå in på poffen.se

#4 Tereze gjorde en egen affisch och satte upp på biblioteket

tereze2
När MOD inte hade några affischer så tog Tereze saker i egna händer och satte helt enkelt upp två utvikta broschyrer intill varandra på olika anslagstavlor, bl a på biblioteket. Uppsalaborna är nu bättre informerade om organdonation. En enormt fiffig lösning tyckte vi!

Tereze’s kusin, en liten flicka på 5 år, gick tyvärr bort i sin väntan på ett nytt hjärta.

# 3 ”Filmerna vi aldrig vill visa” är producerad av reklambolaget Ruth

filmernavialdrigvillvisa
Ruth, reklambyrå lokaliserad i Stockholm, tog fram olika förslag till vår MOD-film. När ”Filmerna vi aldrig vill visa” presenterades rann tårarna. Då visste vi att det här var något utöver det vanliga.

”Filmerna vi aldrig vill visa” är en kort dokumentär som visar tre personer som alla står på en väntelista. Hur de hanterar vardagen, deras drömmar och deras tankar. Alla har också spelat in en varsin avskedsfilm som endast visas ifall de skulle dö i väntan på sina organ. Därav titeln. De är verkligen filmerna som vi aldrig vill visa.

Ruth har producerat dokumentärer gratis åt MOD, och den har nu visats över 1 miljon gånger.
Se filmen

#2 Tewonder skapade det Digitala donationskortet

digdk
MOD är stolta över att kunna erbjuda ett helt nytt sätt att säga JA till organdonation i Sverige idag. Det Digitala Donationskortet.

Det är precis som ett vanligt donationskort som man har i plånboken, men detta finns istället sparat i mobilen. Poängen är att dela det med sina vänner, nära och kära – via sms, mail, Twitter eller Facebook. Helt enkelt göra sin vilja känd – och få fler att göra samma sak.

Det Digitala Donationskortet hade inte varit möjligt utan Tewonder – digital kommunikationsbyrå – som tagit fram appen gratis åt MOD.

Ladda hem appen

# 1 Reklambyrån Cordovan designade MOD’s logga

modlogo
Vad är en organisation utan en tydlig och igenkänningsbar logga? Ingenting! Vi visste att vi ville ha något fräscht, ungdomligt och snyggt. Voilà. Här kom Sveriges yngsta reklambyrå Cordovan in i bilden. De har illustrerat och tagit fram MOD’s logga helt gratis.

Helt underbart tyckte vi!

Kommentera