fbpx

Kampanjer

kampanj

 

MOD arbetar för att ge allmänheten en positiv bild av organdonation där det framgår att organdonation räddar liv. Men MOD arbetar också för att alla ska få möjlighet att möta frågan och ta ett så informerat beslut i sitt beslut. Därför använder vi oss av kommunikation och kampanjer för att engagera, informera och underlätta att ta ställning eller påverka i frågan.

 

Digitala donationskortet

Inför donationsveckan 2012 tog MOD fram ett helt nytt sätt att ta ställning till organdonation- det digitala donationskortet. Det digitala donationskortet finns tillgängligt för samtliga Android och iPhones telefoner och läsplattor. Det har samma funktion som det gamla donationskortet man kan bära i ex. plånboken, men nu finns den att ladda ner genom en applikation direkt i din mobil. Dessutom finns möjligheten att sprida appen vidare till sina nära och kära när man gjort sitt val – så att man också talar om frågan. Sedan lanseringen har över 30000 personer laddat ner donationskortet till sin mobil och MOD fortsätter att sprida appen så att fler enkelt kan ta ställning.

Ladda ner ditt digitala donationskort.

 

SF Bioreklam

Inför donationsveckan 2013 så tog MOD fram en bioreklam tillsammans med landstinget i Gävleborg. Denna film har nått ut till ungdomar i hela Sverige och har visats på biografer i Västra Götaland, Skåne, Gävleborg, och Halland. I samband med visningen av bioreklamen har MOD tillsammans med sjukvårdspersonal varit närvarande under kvällen för att informera och vikten av organdonation och dela ut informationsmaterial om frågan.

Länka in filmen..

 

Filmerna vi aldrig vill visa

Över 700 personer står idag på väntelistan för en organtransplantation och 50 personer beräknas dö varje år för att de inte får organ i tid. Tre personer på väntelistan, Patrik, Jenny och Stina gjorde var sin avskedsfilm, som spelades in i november 2013 och som endast skulle visas om de gick bort i väntan på organ. MOD gjorde även en dokumentärfilm om ”Filmerna vi aldrig vill visa” som spreds via digitala kanaler. Kampanjen har fått flera utmärkelser och har över 1 miljon visningar på Aftonbladet TV samt spridits i våra sociala kanaler till över 300 000 personer.

Se Filmerna vi aldrig vill visa

 

Väntelistan

För att uppmärksamma väntelistan på organ genomfördes i år en kampanj, där en vepa visades på tågstationer runt om i landet. Där listades, istället för tågens väntetider, de väntetider som riktiga människor i Sverige idag har väntat på ett organ. Kampanjen visades på centralstationerna i Malmö, Västerås och Jönköping samt uppmärksammades på sociala medier och fick en spridning på över 200 000 personer. Kampanjen utsågs även till månadens utomhuskampanj av Resume´ när den lanserades.

Bild på vepan.

 

Valet 2014 – på temat organdonation

Supervalåret 2014 var även ett val för oss som kämpar för mer organdonation. Olika partier har olika hållning i frågan och för att man skulle kunna göra ett medvetet val utifrån organdonationsfrågan bad MOD samtliga riksdagspartiers partiledare att ta fram ett citat om hur de ser på frågan. Resultatet publicerades sedan i våra digitala kanaler och fick igång en diskussion och engagemang på våra olika kanaler.

Se samtliga svarande partiers citat. 

 

Personliga berättelser

MOD samlar ständigt in berättelser ifrån personer med egen erfarenhet ifrån organdonation och transplantationer. Genom att sprida dessa historier genom våra kanaler så ökar vi medvetenheten om frågan på ett personligt och emotionellt sätt. Dessa berättelser läggs ut på Facebook med jämna mellanrum och samlas på MODs hemsida. Dessa mini-kampanjer om personer som står på en väntelista, är transplanterade, donatorer, anhöriga, sjukvårdspersonal samt personer som gått bort i väntan på ett organ är ett viktigt sätt att levandegöra frågan och ge information och kunskap om vad organdonation handlar om- att rädda liv.

Klicka här för att komma till våra personliga berättelser.

Klicka här om du vill komma i kontakt med oss för att dela din berättelse.

 

Alla-hjärtans-dag kampanj

MOD lanserade en kampanj den 14 februari – på alla hjärtans dag. Kampanjen ville ansluta till temat hjärta och att ge. Inspirationen fick MOD från våra samarbetspartners i Norge, Stiftelsen organdonasjon.

 Bild på kampanjen

 

Advent kampanj

På adventsdagarna i december månad har vi skapat en kampanj där vi tänder fyra ljus. Det är för att hylla våra donatorer, tackasjukvårdspersonal för deras deras fantastiska arbete – och för att hedra alla människor som aldrig fick chans till ett nytt liv.

Bild på kampanjen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.